Chyba nie ma nic bardziej irytującego niż deszcz na szybach, który ogranicza widoczność. Jest to nie tylko niezwykle denerwujące, ale przede wszystkim bardzo niebezpieczne, zarówno dla kierowcy, jak i pozostałych uczestników ruchu drogowego. Wycieraczki niekiedy nie nadążają z odpowiednim usuwaniem wody z szyb. Właśnie dlatego warto pomyśleć o innym rozwiązaniu, które zwiększy twój poziom komfortu oraz bezpieczeństwa na drodze. A rozwiązaniem tym jest powłoka hydrofobowa! W poniższym artykule wytłumaczymy ci, czym dokładnie i ona jest, jakie posiada właściwości oraz na jakie części samochodu warto ją założyć.
O niewidzialnej wycieraczce, czyli czym jest powłoka hydrofobowa
Słowo powłoka może kojarzyć się z grubą dodatkową warstwą, co w takim przypadku wydaje się nieracjonalne przy nakładaniu na szybę. Jednak tak nie jest! Powłoka hydrofobowa to niezwykle cienka, wręcz mikroskopijna warstwa, która posiada właściwości hydrofobowe, czyli odpychające cząsteczki wody. W praktyce wygląda to tak, że woda, która spada na powłokę hydrofobową nie tworzy jednej, spójnej tafli, tylko rozdrabnia się na krople, które bardzo szybko uciekają z danej powierzchni. Korzystanie z powłoki hydrofobowej na szyby samochodowe jest niezwykle dobrym pomysłem, ponieważ w czasie jazdy krople wody wręcz natychmiastowo opuszczają powierzchnię szyb.
Warto dodać, że powłoka hydrofobowa wpływa nie tylko na szybkie pozbycie się kropel deszczu z szyb. Jest ona również rodzajem powłoki ochronnej przed warstwą lodu, która pojawia się w zimie. Dzięki powłoce, warstwa ta będzie o wiele cieńsza i nie będzie tak mocno zespolona z szybą. W efekcie skrobanie lodu lub szronu z szyb w czasie zimy będzie o wiele prostsze i przede wszystkim szybsze.
Właściwości powłoki hydrofobowej znalazły swoje zastosowanie nie tylko na szybach samochodu. Świetnie się ona sprawdza jako powłoka ochronna na całym pojeździe. W tym przypadku zostaje wykorzystany rodzaj powłoki hydrofobowej, czyli powłoka ceramiczna.
Cechy i właściwości powłoki ceramicznej
Powłoka ceramiczna to najprościej mówiąc pancerz ochronny, który nakłada się na lakier. Jego głównym zadaniem jest ochrona lakieru przed zarysowaniami oraz otarciami, ponieważ ma o wiele wyższy poziom twardości niż klasyczny lakier. Jednak oprócz tej głównej cechy, posiada ona wiele innych, związanych z jej właściwością hydrofobową.
Powłoka ceramiczna jest tak naprawdę też powłoką hydrofobową, ponieważ posiada też właściwość obniżanie napięcia powierzchniowego lakieru. Dzięki temu woda szybko spływa z jego powierzchni. Cecha ta wiąże się również ze zmniejszonym przywieraniem brudu do lakieru. Mowa tu przede wszystkim o takich zabrudzeniach, jak ptasie odchody, smoła, czy inne zanieczyszczenia, które pojawiają się w czasie codziennej jazdy. Jeżeli zobaczysz brud na lakierze, bez problemu zmyjesz go samą wodą.
Ceramika posiada również właściwość spowolnienia procesów starzenia samochodu, ponieważ uodparnia go na korozję oraz utlenianie, a także ochrania przed czynnikami atmosferycznymi oraz silną chemią.
Taki rodzaj powłoki może być po nałożeniu na lakier permanentny, jeżeli tylko będzie odpowiednio pielęgnowany. Najważniejsza zasada przy ceramice to unikanie myjni automatycznych oraz bezdotykowych. W zupełności wystarczy czyszczenie wodą oraz ścierką auto detailingową, a jeżeli jest to konieczne delikatną chemią. Oprócz tego warto regularnie odwiedzać studia zajmujące się detailingiem samochodu, ponieważ sprawdzą one czy wszystko jest w porządku z powłoką ceramiczną.
Pełen pakiet ochronny, czyli połączenie powłoki hydrofobowej i ceramicznej
W studiu auto detailingowym Bling Factory nie musisz się zastanawiać czy wolisz nałożyć powłokę hydrofobową, czy ceramiczną, ponieważ otrzymasz je w zestawie. Wybierając pakiet nałożenia powłoki ceramicznej, powłoka hydrofobowa jest już wliczona w cenę. Wybierasz jedynie wariant ochrony, który obejmuje ilość warstw ceramiki, a także różni się liczbą chronionych obszarów w samochodzie. Dzięki temu zyskujesz pewność, że będziesz czuć się bezpiecznie zarówno na drodze, jak i możesz zostać spokojnym o wygląd i stan lakieru na samochodzie.