Zima to czas, w którym kierowcy muszą szczególnie dbać o stan techniczny swoich pojazdów. Jednym z głównych zagrożeń dla nadwozia samochodu jest sól drogowa, która choć przydatna do utrzymania dróg w nienagannym stanie, może mieć bardzo negatywny wpływ na stan techniczny pojazdu. Stosowanie soli podczas zimy to powszechna praktyka na drogach w krajach europejskich, zatem nam nie pozostaje nic innego jak przystosować się do tego i dbać o swój samochód z jeszcze większą starannością.
Dlaczego sól drogowa ma negatywny wpływ na elementy nadwozia samochodu?
Sól drogowa, znana również jako niemal czysty chlorek sodu, jest powszechnie stosowana do posypywania jezdni i zapobiegania osadzaniu się lodu na polskich drogach. Jej głównym celem jest zapewnienie lepszego tarcia między oponami a nawierzchnią jezdni, co zwiększa bezpieczeństwo jazdy w zimowych warunkach. Niestety, ma ona również swoje ciemne strony. Sól drogowa, w kontakcie z wodą, tworzy roztwór, który łatwo wnika w najmniejsze szczeliny i zakamarki, przyspieszając procesy korozyjne elementów metalowych pojazdów.
Korozja, będąca efektem reakcji chemicznej soli z metalami, może prowadzić do poważnych problemów strukturalnych w naszych samochodach. Dotyczy to zwłaszcza elementów narażonych na bezpośredni kontakt z solą, takich jak podwozie, nadkola, oraz dolne części drzwi. Co więcej, korozja może rozprzestrzeniać się na inne metalowe komponenty, takie jak hamulce, układy wydechowe, a nawet elementy zawieszenia.
Oprócz korozji, istnieje także ryzyko uszkodzenia powłoki lakierniczej. W kontakcie z lakierem, sól może powodować jego mikropęknięcia, co z kolei otwiera drogę do dalszych ubytków w lakierze. Dlatego tak ważne jest, by regularnie i w odpowiedni sposób odnawiać zabezpieczenia antykorozyjne naszego auta.
Jak zabezpieczyć samochód przed działaniem soli drogowej?
Jednym z najskuteczniejszych sposobów na zabezpieczenie lakieru przed szkodliwym działaniem soli drogowej jest regularne mycie samochodu na ogrzewanej myjni ręcznej w okresie zimowym. Dokładne mycie auta zimą powinno obejmować część dolną, co pozwoli na usunięcie soli nie tylko z powierzchni lakieru, ale również z mniej dostępnych miejsc, takich jak nadkola i podwozie. Ważne jest również stosowanie specjalnych preparatów myjących, które są dedykowane do usuwania związków chemicznych.
Kolejną metodą zabezpieczania karoserii jest aplikacja wosku ochronnego. Wosk twardy tworzy na powierzchni lakieru warstwę ochronną, która zabezpiecza przed wnikaniem soli i innych zanieczyszczeń. Ważne jest, aby wybierać woski, które są przeznaczone do stosowania w zimowych warunkach, ponieważ mają one właściwości ułatwiające przyleganie i długotrwałą ochronę. Niestety woskowanie na mokro na myjni może nie przynieść nam założonych efektów, zatem lepiej udać się do specjalistów.
Ostatnią, ale najtrwalszą metodą zabezpieczenia auta jest stosowanie powłok ceramicznych oraz folii ochronnych, które zapewniają dodatkową warstwę i znacznie zwiększają odporność lakieru na działanie soli drogowej i nie tylko. Tego rodzaju preparaty tworzą na powierzchni pojazdu trwałą powłokę, która nie tylko odbija zanieczyszczenia, ale również chroni przed mikropęknięciami i ogniskami korozji.
Czy folie ochronne są odpowiednie do zabezpieczenia przed szkodliwym działaniem soli drogowej?
Folie ochronne na samochód są coraz popularniejszym rozwiązaniem w świecie auto detailingu, a ich głównym zadaniem jest ochrona lakieru przed uszkodzeniami mechanicznymi i chemicznymi. W kontekście zabezpieczenia przed solą drogową, folie ochronne mogą być bardzo skuteczne. Ich główną zaletą jest tworzenie fizycznej bariery, która nie pozwala na bezpośredni kontakt soli z lakierem auta.
Instalacja folii ochronnej powinna być wykonana przez specjalistę, ponieważ wymaga to precyzji i doświadczenia. Folia, jeśli jest prawidłowo nałożona, może chronić lakier przez kilka lat, ale wymaga regularnej konserwacji i sprawdzania jej stanu. W przypadku uszkodzenia folii, warto jak najszybciej naprawić lub wymienić uszkodzoną partię, aby nie dopuścić do kontaktu soli z powierzchnią lakieru.
Pomimo że folie ochronne są doskonałym rozwiązaniem, mają one swoje ograniczenia. Folie mogą nie chronić przed korozją niektórych elementów, gdzie ich zastosowanie jest niemożliwe, takich jak wnęki kół czy podwozie. Dlatego najlepiej stosować folie jako dodatkową warstwę ochronną, która obejmuje również mycie, woskowanie i ewentualne zastosowanie powłok ceramicznych.
Powłoka ceramiczna na auto a sól drogowa
Powłoka ceramiczna to jedno z najbardziej zaawansowanych rozwiązań w zakresie ochrony lakieru. Składa się z nanocząsteczek, które tworzą trwałą, twardą powłokę na powierzchni karoserii i innych częściach auta, znacząco zwiększając jego odporność na zanieczyszczenia, mikrouszkodzenia i działanie czynników atmosferycznych.
Aplikacja powłoki ceramicznej wymaga odpowiedniego przygotowania powierzchni, co zazwyczaj obejmuje mycie, uzupełnianie ubytków oraz polerowanie lakieru. Dopiero na tak przygotowaną powierzchnię nakłada się powłokę ceramiczną, która twardnieje w ciągu kilku godzin lub dni, w zależności od produktu. Po nałożeniu powłoki, lakier jest nie tylko bardziej odporny na sól drogową, ale również łatwiejszy do utrzymania w czystości, ponieważ brud i zanieczyszczenia trudniej przylegają do jego powierzchni.
Powłoka ceramiczna jest skuteczna, ale nie jest rozwiązaniem „na zawsze”. W zależności od jakości produktu i warunków eksploatacji, powłoka może działać od 1 do nawet 5 lat. Ważne jest, aby regularnie kontrolować jej stan i ewentualnie odnawiać ją w specjalistycznych warsztatach auto detailingu.
Jak odpowiednio pielęgnować auto zimą?
Pielęgnacja samochodu zimą to nie tylko zabezpieczanie go przed solą drogową, ale także dbanie o jego regularne mycie, konserwację i inspekcję techniczną. Kluczem do utrzymania samochodu w dobrym stanie przez cały zimowy sezon jest systematyczność.
Regularne mycie samochodu, zwłaszcza po przejechaniu przez solone drogi, to podstawowy element zimowej pielęgnacji. Oprócz mycia nadwozia, ważne jest również dokładne oczyszczenie podwozia oraz wszystkich zakamarków, w których mogą gromadzić się zanieczyszczenia. Najlepiej używać myjni samoobsługowych lub myjek ciśnieniowych, które pozwalają na dokładne spłukanie błota pośniegowego, w którym także znajduje się sól i środki mające zapobiegać zbrylaniu.
Oprócz mycia, zimą warto stosować dodatkowe środki ochronne, takie jak woski ochronne i powłoki ceramiczne, które zwiększają odporność lakieru na działanie soli. Regularna kontrola stanu powłok ochronnych pozwala na ich odpowiednią konserwację i ewentualne uzupełnienia.
W momencie kiedy temperatura wynosi mniej niż -10 stopni Celsjusza warto pamiętać o zabezpieczeniu uszczelek przeznaczonym do tego preparatem lub wazeliną techniczną. Warto zrobić to jeszcze w cieplejsze dni, kiedy temperatura przekracza 0 stopni Celsjusza, ponieważ najpierw należy dokładnie umyć i wysuszyć uszczelki, a następnie zabezpieczyć je przed szkodliwym wpływem związków chemicznych, jak również niskiej temperatury.
Na koniec, warto pamiętać o dokładnym sprawdzeniu miejsc szczególnie narażonych na korozję, takich jak podwozie oraz dolne części drzwi. W przypadku zauważenia jakichkolwiek śladów korozji, należy jak najszybciej podjąć działania naprawcze, aby zapobiec dalszemu rozprzestrzenianiu się problemu. Ponadto w większości przypadków należy regularnie co roku odnowić zabezpieczenia antykorozyjne, nawet jeśli posiadamy ocynkowane blachy.
Zabezpieczenie samochodu przed solą drogową to nie tylko kwestia estetyki, ale przede wszystkim ochrony przed korozją i uszkodzeniami, które mogą wpłynąć na bezpieczeństwo jazdy oraz długowieczność pojazdu. Pamiętaj, że odpowiednia pielęgnacja samochodu jeszcze zanim nadejdzie zima to inwestycja w jego długoterminową trwałość i niezawodność. Regularne mycie, stosowanie powłok ochronnych oraz dokładny przegląd techniczny to kluczowe elementy, które pozwolą Ci cieszyć się bezproblemową eksploatacją pojazdu przez wiele lat.